

Vloggen onder de douche, een fotoshoot in blote kont, personeel dat zichzelf aanmeldt zonder vacature en designtuinen realiseren samen met de beste landschapsarchitecten. Dát is hoveniersbedrijf TEMM & TUIN. Ik vertel je hoe dit hoveniersbedrijf nét wat sneller marktpositie won dan veel van z’n concurrenten.
De start van het zoveelste hoveniersbedrijf
Een hoveniersbedrijf starten in een omgeving waar al zo’n 40 concullega’s gevestigd zijn? Da’s lef! TEMM & TUIN deed het. Herman, de man met de groene vingers, zat al jaren in het vak en besloot twee jaar geleden zijn eigen vleugels uit te slaan. Zijn broer Jan (toevallig ook mijn man) is een design en detail freak en mengde zich in Hermans’ ideeën. Zo besloten ze om niet alleen, maar samen een succesvolle business te bouwen.
Feit: TEMM & TUIN is één van mijn eerste opdrachtgevers die ik heb geholpen met een oersterke merkpositionering. Weten hoe? Lees dan verder!
Rebels & energiek
TEMM & TUIN had geen last van de Veluwse bescheidenheid met angst om op te vallen. We hebben het merk vlijmscherp gepositioneerd; zo weten klanten direct wie ze zijn en wat ze doen. Eens zien wat wint; aloude Veluwse nuchterheid of een ontembare ondernemersdrive.
Gewapend met een analyse van de markt adviseerde ik waar kansen lagen voor TEMM & TUIN. Die kansen gebruikten ze direct in hun voordeel. Het resultaat? Een ontwapenend, humoristisch en energiek merk. Tegelijk rebels en super eigenwijs. Dát is TEMM & TUIN.
Kiezen om gekozen te worden. Samen met TEMM & TUIN heb ik super helder gesteld wie hun ideale klant is en wie niet. Het positioneren van TEMM & TUIN vroeg om strategische keuzes en veel zelfkennis. Door hun eigenzinnige propositie – vaak met humor – voelt de ideale klant zich tot hen aangetrokken. Hoe weten we dit? – Door het type aanvragen en verzoeken dat zij wekelijks krijgen. Klanten die écht passen bij wie de mannen zijn.

Instagram Post van vrijdag de 13e

Design & vormgeving: Giraphic Design
Opvallende marketingmiddelen
De eigenzinnigheid van TEMM & TUIN resulteerde in een opvallende uitstraling. Ze voegden een strak gespoten Landrover Defender toe aan hun wagenpark. Een reclamebord op wielen dus. Nog zo’n veelbesproken marketingmiddel; hun tuinborden. Ik portretteerde de mannen en liet ze op beide zijden printen op levensgrote borden. Deze staan in tuinen waar een TUIN van TEMM komt. Die mannen staan zo 24/7 te glimlachen naar voorbijrijdende mensen. Wil je zelf herkend worden op straat? Overweeg dan zeker zo’n levensgroot bord met je eigen kop erop!
Natuurlijk moest online ook alles tip-top in orde zijn. We maakten een gelikte website voor ze, met eigenzinnige tone-of-voice. Een tekst die zo lekker leest, alsof je direct in gesprek bent met de mannen. We maakten het visuele plaatje compleet met een toffe brandvideo die een nog groter bereik opleverde.
Geen klanten maar fans
Deze sterke positionering en profilering had direct resultaat. Het jonge bedrijf bleef niet onopgemerkt. Nijkerk en omgeving praat erover. De mannen worden herkend op straat. Passanten in het verkeer zwaaien naar de groene Landrover Defender. Klanten vragen tijdens het kennismakingsgesprek of ze ook het levensgrote TEMM & TUIN bord in hun tuin krijgen. Het hoveniersbedrijf kreeg snel klanten. Nee sterker nog; hun klanten werden fans!
Jan Temmermans (TEMM & TUIN);
‘Wij houden uitgesproken van design. Dit zie je terug in onze tuinontwerpen, maar ook in onze volledige uitstraling. De werkkleding, ons wagenpark, beeldmateriaal en social-media.
Onze grootste ondernemingsdroom? Samenwerken met de beste landschapsarchitecten van Nederland en België. Die droom is inmiddels uitgekomen! Zo tillen we onze business dagelijks naar een nog hoger niveau!’

Gratis promotie voor TEMM & TUIN
TEMM & TUIN is een uitzonderlijk hoveniersbedrijf dat maandelijks honderden euro’s durft te investeren in marketing. Maar tegelijk is de kracht van hun merk wat zorgt dat ze designtuinen ontwerpen en realiseren die van A-Z passen bij wie ze zijn. Ze hebben fans gecreëerd in heel Nederland die gratis voor hen promoten. Dát is wat een sterk merk doet.
In onze drukke en fast moving maatschappij is het niet makkelijk om als merk je boodschap helder over te brengen. Des te belangrijker is het dat je merk opvalt en dat je wordt gezien en gehoord. Hoe val je op bij je consument? Wil je ook fans creëren? Bel gerust om samen te sparren!